گفتگویی با پایه گذار هنرستان فنی و حرفه ای در شهرستان بستک

همزمان با بازگشایی مدارس،جهت پاسخگویی به این سوال به سراغ پایه گذار هنرستان فنی و حرفه ای در شهرستان بستک رفتیم،پاسخ ایشان را با هم می خوانیم.

_ لطفأ بیوگرافی خودتان را برای مخاطبان ذکر کنید:
بسم الله الرحمن الرحیم
فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت ، هنگامه تجلی زیبای مهر و محبت و ایثار معلمان و مهر افروزان را به صاحبان خرد و اندیشه و به ویژه به فرهنگیان گرانقدر ، پرتلاش ، دلسوز و متعهد و دانش آموزان عزیز و به همه ره پویان طریق علم و دانش تبریک و تهنیت عرض نموده و هم چنین ایام بزرگداشت دفاع مقدس را که یادآور ایثارگری ها ، فداکاری ها و از جان گذشتگی های حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس می باشد را گرامی می داریم.
امیدواریم مِهر ،مهر مُختمی باشد بر جهل و ضلالت و  موجب شکوفایی غنچه ی اندیشه و علم ،در جای جای میهن عزیز بخصوص شهرستان بستک.آمین
عبدالسلام انوری هستم ،معلم بازنشسته

_ چه شد که به فکر راه اندازی هنرستان افتادید؟
> اولأ بخاطر علاقه ی وافر و زیادی که به رشته ها ی فنی داشته و دارم
> ثانیا بخاطر سر درگمی دانش آموزانی که همه ساله بدلیل نبود هنرستان و مراکز فنی و حرفه ای، ناخواسته به رشته های نظری هدایت می شدند و استعدادهای فنی بسیاری که به سرانجامی نمی رسید و  به ترک تحصیل می انجامید.
> ثالثا نبود نیروی کار ماهر در جامعه بخاطر نبود هنرستان و عقب ماندن از شهرهای همجوار مانند لار و بندرلنگه

_ هنرستان دکتر فکری بستک دارای چه رشته هایی است؟
کامپیوتر
مکانیک خودرو
ساختمان
الکترونیک و برق

_ مزایای تحصیل در این رشته ها و کلأ فنی و حرفه ای چیست؟
هنرجویان رشته های فنی و حرفه ای در طول دو سال تحصیل در هنرستان، علم و عمل را توأمان آموزش می بینند و بعد از اخذ دیپلم، مهارت لازم رشته ی خود را کسب می کنند که بسیاری از آنان می توانند شغل متناسب با رشته ی خود را در جامعه داشته باشند و در مقایسه با دیپلمه های رشته های نظری، برای ورود به بازار کار موفق تر خواهند بود.

_ آیا نیازهای شهرستان با رشته های این هنرستان تناسب دارد؟
تقریبا، رشته های حرفه ای مانند حسابداری و کامپیوتر و رشته های فنی مانند برق، ساختمان،مکانیک خودرو و الکترونیک که از نیازهای ضروری جامعه ی امروزی است.

_ بستک در کدام زمینه ی فنی حرف زیادی برای گفتن دارد و آیا رشته ای که پاسخگوی نیازهای شهرستان باشد در این هنرستان آموزش داده می شود؟
با توجه به پیشرفت و تغییرات سریع تکنولوژی و مکانیزه شدن زندگی امروزی ،هنرستان بستک در رشته های ضروری مانند ساختمان، مکانیک خودرو، الکترونیک و برق خدمات خوبی ارائه می نماید که خوشبختانه در این مدت ده سالی که از زمان تأسیس آن می گذرد به نسبت توانسته است پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

_ نقاط ضعف و قوت این هنرستان چگونه است؟
نقاط ضعف و قوت این هنرستان را بهتر است از مدیر فعلی پرسیده شود.

_ امکانات و تجهیزات آموزشی این مدرسه نسبت به سایر مدارس فنی استان در چه سطحی قرار دارد؟
در سال های اولیه ی تأسیس امکانات بسیار خوبی با حمایت و پشتوانه ی نماینده ی وقت، جناب آقای سید عبدالله حسینی جذب شد، که حتی از هنرستان شهرهای هم سطح مانند بندرلنگه و پارسیان با قدمت بیشتر نیز  بمراتب وضعیت بهتری داشتیم.

_ آیا می توان از ظرفیت های خود هنرستان در جهت درآمدسازی و کمک به تامین منابع مالی استفاده کرد؟
بله می توان اما در این شهر بخاطر نبود کارخانه و مراکز تولید فعلا بستر لازم کمتر فراهم است.

_ نقاط ضعف سیستم فعلی به نظرشما کدامند و برای بالا بردن بازدهی هنرستان ها چه پیشنهادی دارید؟
نقاط ضعف، فاصله گرفتن از اهداف وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ،سیاست زدگی و ندانم کاری چند سال اخیر است که متأسفانه آموزش و پرورش بستک را کم رونق ساخته و دیگر جایگاه سابق را ندارد.

_ برای برقراری پلی میان مدرسه و صنعت و ایجاد ارتباط موثر میان این دو نهاد، تاسیس نهادهای رابط میان صنعت و آموزش های فنی و حرفه ای ضروری است، آیا در این زمینه اقدامی صورت گرفته است؟
متأسفانه با توجه به عدم ثبات در مدیریت شهرستان یعنی فرمانداری و تغییر زود به زود فرمانداران در دولت قبل ،ما در بسیاری از زمینه ها از برنامه ی توسعه ی کشور و چشم انداز ۱۴۰۴علی رغم درآمد بالای دولت عقب مانده ایم و شورای آموزش و پرورش که فرماندار در رأس آن قرار دارد نقش خود را بدرستی ایفاء نکرده است و در این دولت خوشبختانه اقدامات و ارزیابی هایی در حال انجام است جهت جبران مافات.

_ بعضی از مدارس کشور هستند که روش کارگروهی و اکتشافی دارند،آیا این روش در مدارس بستک اجرا می شود؟
این سؤال بهتر است از ریاست محترم آموزش و پرورش پرسیده شود.

_ باوجود توجه مسئولین و قانون گذاری کشور به ارزش و اهمیت این بخش از آموزش،چرا این مدارس بازده قابل توجهی نداشته؟آیا می توان یکی از این دلایل را در ” به روز نبودن آموزش ها و نبود نگرش جامع” دانست؟
منظور از بازده اگر صرفا در رشته های فنی و حرفه ای است که با نظرتان موافق نیستم اما اگر منظورتان کلی است که باید گفت تا زمانی که معلم ،همچون کشورهای توسعه یافته منزلت و جایگاه واقعی خود را در این کشور نیابد وضع همین خواهد بود.

_ شما به عنوان فرهنگی باسابقه در این مدارس،مشکلات دانش آموزان هنرستان ها را چطور ارزیابی میکنید؟
> ضعف انگیزه ی معلمین و هنرآموزان
> کمبود امکانات
> نگاه نادرست مصرفی و غیر مولد بودن به  نهاد زیربنایی آموزش و پرورش
> مدرک گرایی

_ سابقه ی فعالیت های تحقیقی و پژوهشی هم دارید؟توضیح بفرمایید.
بله،بنده سیستم هوشمند کمربند ایمنی خودرو را اختراع و ثبت کرده ام.
این سیستم بدین شیوه عمل می کند که اگر کمربند ایمنی راننده و یا هریک از سرنشینان بسته نشود راننده بعد از هشدار با محدودیت سرعت خودرو مواجه گشته تا اینکه کمربند ایمنی بسته شود.

_ چه صحبتی برای هنرجویان و والدین دارید؟
با توجه به اینکه هنرجویان فنی و حرفه ای،علم و عمل را توأما تحصیل می کنند، در جامعه ی امروز ما که بیکاری یکی از معضلات جدی است هنرجویان قدر موقعیت خود را بدانند و با جدیت هرچه بیشتر در جهت تحصیل علم و کسب مهارتی که در هنرستان ارائه می گردد بکوشند و والدین محترم نیز با توجه به استعداد و علاقه ،فرزندان را به انتخاب رشته ی تحصیلی هدایت نموده و یاریگر مدیران،دبیران و هنرآموزان باشند.

_سخن آخر:
در خاتمه توجه مخاطبین را به ماده ۳ اهداف وزارت آموزش و پرورش جلب می نمایم و با شعری عرایضم را خاتمه می دهم.

‌ماده ۳ – آموزش و پرورش به دو بخش کلی آموزش عمومی و آموزش نیمه تخصصی به شرح زیر
تقسیم می‌شود و وزارت آموزش و پرورش عهده‌دار اجرای آن خواهد بود:
‌الف – آموزش عمومی:
شامل ایجاد مهارت لازم در امر خواندن و نوشتن، آموزش مبانی ،اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، علمی و هنری در حدی که‌ هر فرد به طور عام به آن احتیاج دارد.
ب – آموزش نیمه تخصصی به دو بخش علمی و علمی – عملی (‌فنی و حرفه‌ای) به شرح ذیل تقسیم می‌شود:
۱ – آموزش علمی :
عبارت است از آموزشهایی که با توجه به اهداف آموزشهای دوره متوسطه، ضمن تکمیل آموزش‌های عمومی با فراهم آوردن‌ مبانی و زمینه‌های فراگیری علوم نظری، فرد را از طریق تقویت روحیه استدلال و تفکر با مبادی علوم و فنون آشنا و او را برای طی مدارج عالیه آماده ‌می‌سازد.
۲ – آموزش علمی – عملی (‌فنی و حرفه‌ای) :
عبارت است از آموزش‌هایی که فرد را بر مبنای تعلیم مهارت‌هایی که جنبه کاربردی و عملی دارد‌ جهت احراز شغل و یا حرفه معینی آماده می‌سازد و یا بر کارآیی و توانایی افراد شاغل به فنون و حرف می‌افزاید.
‌تبصره ۱ – جهت اشاعه آموزشهای علمی – عملی (‌فنی و حرفه‌ای) و ایجاد جاذبه برای ورود به این آموزش‌ها امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان‌این بخش تا عالی‌ترین سطوح آموزشی باید فراهم گردد.

دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان بستک علی رغم سابقه ی نزدیک به یک قرن، متأسفانه در ده سال پیش فاقد حتی یک مرکز فنی و حرفه ای(هنرستان) بوده و دانش آموزان علاقه مند و مستعد رشته های فنی به ناچار به رشته های نظری هدایت می شدند که یا بدلیل عدم علاقه از جریان تحصیل خارج می شدند و یا اینکه بدون داشتن کمترین مهارتی دوره ی متوسطه را به اتمام می رساندند!
بنا به علاقه ای که خود به رشته های فنی دارم از بدو استخدام یعنی از سال شصت و هفت برای راه اندازی و تأسیس هنرستان تلاش و کوشش بسیار داشته ام تا اینکه در زمان ریاست آقای انصاری با عنایت به اهمیت رفع بزرگترین نقیصه ی آموزش و پرورش شهرمان و تحقق یکی از اهداف مهم وزارت آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی، خوشبختانه حمایت لازم صورت گرفت و در سال تحصیلی ۸۴-۸۳ با حفظ سمت مدیریت مدرسه ی راهنمایی ،مسئولیت راه اندازی و تأسیس هنرستان فنی و حرفه ای به بنده محول شد.
خوشبختانه با همت و همراهی دوستان همکار بخصوص جناب آقای نورالله احمدیان و پشتیبانی همه جانبه ی رئیس وقت اداره، مجوز راه اندازی هنرستان حرفه ای شبانه روزی در محل ساختمان پیش دانشگاهی فکری با دو رشته ی کامپیوتر و حسابداری اخذ گردید و برای به حد نصاب رسیدن آمار حتی از مناطق همجوار بخصوص رویدر هنرجو  را پذیرش نموده و از دیگر مدارس شبانه روزی برای امکانات و غذا کمک گرفتیم. خوشبختانه همزمان زنده یاد مرحوم حاج عبدالله احمدی موفق به جذب کمک هفتصد میلیون تومان جهت ساخت ساختمان مخصوص هنرستان از خیر ارجمند جناب آقای دکتر فکری ،خیر اندیش بزرگوار گردید و بعد از دوسال در ساختمان جدید برای رشته های فنی نیز مجوز لازم اخذ شد و  برای رشته های ساختمان،الکترونیک برق و مکانیک خودرو هم هنرجو پذیرفته شد که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و بسیاری از هنرجویان ما در کنکور آموزشکده های فنی و حرفه ای برای ادامه تحصیل پذیرفته شدند.

(زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست/
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود/
صحنه پیوسته به جاست/
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد/)
در پایان برای دست اندرکاران محترم نشریه بستکیه آرزوی توفیق و سلامتی را دارم

 

ما هم برای جناب آقای عبدالسلام انوری،فرهنگی بازنشسته ی آموزش و پرورش ،آرزوی موفقیت می کنیم.

یاسر افروز

یاسر افروز

دبیر بخش فناوری اطلاعات و آموزش نشریه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *